Tästä oli tarkoitus tulla mielipidekirjoituksenki koulua varten, mutta vaihdoinkin aihetta. Kirjoitan sen nyt kuitenkin julkisesti:
Mielestäni koulusysteemissä on pieni ongelma: Miksi taideaineet loppuvat pakollisina jo seitsemännen luokan jälkeen? Ymmärän toki, ettei kaikkia kiinnosta, mutta ainakin minua kiinnostaa. Ainoa pätevä syy siihen olisi, että koulu kestäisi pitempään.
Oikeastaan mitään ongelmaa ei edes ole, sillä vain pienellä osalla oppilaista ei ole valittavana enään mitään; niillä jotka lukevat ranskaa (tai jotain muuta kieltä) ja jotka ovat musiikkiluokalla. Mutta minua ainakin harmittaa, etten saanut valita mitään rakastamistani taideaineista.
niin, eihän taide ole tietenkään niin tärkeää kuin matikka, mutta mikseivät fysiikka ja kemia ole valinnaisaineita?
Oikeastaan minun ei pitäisi valittaa, sillä minun valintani ovat musiikki ja ranska, mutta ainakin omasta puolestani mahtuisi kuvaamataito vielä lukujärjestykseen.
P.S. Ranskakin on taidetta.
Tämä teksti ei olisi soveltunut mielipidekirjoitukseksi, silä siinä ei ollut kunnon perusteluja eikä parannusehdotuksia. Sen lisäksi se oli liian kiivassävyinen ja yhdentekevä kaikille muille paitsi minulle.
Ilona!
VastaaPoistamulla olis hyvä ratkaisu koko tohon kouluongelmaan. Oon miettinyt sitä jo useamman vuoden.
Yläkoulussa kaikilla pitäisi olla pelkästään taito-taideaineita sekä erilaisia käytännön aineita: kuvaamataitoa, käsitöitä, musiikkia,valokuvausta, liikuntaa, tanssia, sirkusta, jne. Lisäksi siis käytännön aineina entisiä emäntäkoulun juttuja kuten kotitaloutta, lasten- vanhusten ym. hoitoa, puutarhahommia, maanviljelystä, metsänhoitoa, retkeilyä, rakentamista, siivoamista, autonkorjausta jne.
Lista voisi olla vaikka kuinka pitkä, mutta idea on se, että tuossa pahimmassa murrosiässä kun aivot ja keho kasvavat ja hormonit jylläävät tehtäisiin käsillä ja keholla. Valinnaisia aineita vosi olla esim. muutama kielitunti viikossa.
Tämän jälkeen olisi lukio pakollinen kaikille ja siellä sitten opiskeltaisiin enemmänkin teoria-aineita ja esim. liikuntaa joka olisi tärkeää ihan joka päivä kaikille oppilaille.
Tämä kaikki vaatisi kyllä perusteellisen koulusysteemin muutoksen, mutta uskon, että se kannattaisi. On tehty tutkimuksia siitä kuinka paljon yläkoulun oppilaille jää mieleen yhden oppitunnin annista on prosentuaalinen osuus n.5%. Se on todella vähän. Tuntuu siis voimavarojen hukkaan heittämiseltä yrittää nykyisellä koulusysteemillä paukuttaa nuorten päihin tietoja, kun keskittymiskyky on mitä on 13-16v lapsilla ja nuorilla. Käytännön taitojen oppiminen olisi tuossa iässä huomattavasti motivoivampaa kuin teoria-aineiden.
Tällä systeemillä saataisiin ehkäistyä nuorten syrjäytymistä kun koulua olisi pakko käydä ainakin kolme vuotta peruskoulun jälkeen. Uskon että tulokset olisivat hyviä. Pitää varmaan ryhtyä poliitikoksi saadakseen ideoitaan läpi :)
t. Nina Niva